Wer hätte das gedacht: Dr. med. Jürgen Bernhardt (Allgemein)

Sektor3, Sonntag, 28.02.2010, 11:54 (vor 5143 Tagen) @ H. Lamarr

Da habe ich nicht schlecht gestaunt: Der ehemalige ICNIRP-Vorsitzende Jürgen Bernhardt ist unter anderem Mediziner! Sein voller Titel, wie er ihn 2005 in einem Beitrag im Bundesgesundheitsblatt nennt, lautet:

Prof. Dr. rer. nat. Dr. med. habil. Dipl.-Phys. J. H. Bernhardt

Kein Wunder, dass er es so weit gebracht hat, der Mann ist ein Multitalent! Ich stelle diese Information deshalb hier ein, weil - ich meine es war besonders "wuff" - Mobilfunkkritiker zuweilen kritisieren, Entscheidungsträger in EMF-Fragen wären Technokraten, die von den biologischen Prozessen in Lebewesen keinen blassen Schimmer hätten. Ausgerechnet auf Bernhardt, der von der Bürgerwelle in ihren frühen Tagen zum Erzfeind hochstilisiert wurde, trifft dieser Vorwurf nicht zu.

Der Tabak-Check bei Bernhardt war negativ.
Beim EMF Check ist mir diese interessante Studie aus 1979 aufgefallen:

Radiat Environ Biophys. 1979;16(4):309-23.
The direct influence of electromagnetic fields on nerve- and muscle cells of man within the frequency range of 1 Hz to 30 MHz.

Bernhardt J.

By using several biophysical approximations and considering man as free space model limiting order-of-magnitude values for external electric and magnetic field strengths which may be hazardous for human beings were calculated. Danger may occur by excitation processes below 30 kHz for field strengths exceeding these limiting values; for frequencies larger than 60 kHz, thermal effects are predominant before excitation occurs. The external electric field strength necessary for causing action potentials in the central nervous system exceeds by far the corona forming level. But excitation is possible by strong alternating magnetic fields. Furthermore, by comparing the electrically and magnetically induced currents with the naturally flowing currents in man caused by the brain's and heart's electrical activity, a "lower boundary-line" was estimated. Regarding electric or magnetic field strengths undercutting this boundary-line, direct effects on the central nervous system may be excluded. Other mechanisms should be responsible for demonstrated biological effects.

PMID: 542596 [PubMed - indexed for MEDLINE]


gesamter Thread:

 RSS-Feed dieser Diskussion

powered by my little forum